Система оцінювання знань
Важлива частина освітнього процесу - система оцінювання знань. Це база, що дозволяє перевірити якість засвоєння матеріалу. За кордоном давно введені 10-, 12-, 100-бальні системи, хоча батькам на пострадянському просторі більш знайома класична 5-бальна система оцінок. У вітчизняних освітніх установах з 2000 року використовують 12-бальну систему оцінювання знань.
Яка ж шкала дозволить краще оцінити знання? На що звертати увагу при оцінюванні? Якою є реакція дітей на оцінку власних успіхів і що означають для них оцінки?
А може, ідеальний варіант - той, який обрали у Фінляндії? Їхня система освіти визнана кращою, а ґрунтується вона, зокрема, на повній відсутності оцінок. Діти вчаться для отримання знань, а не заради оцінок, вважають в Міністерстві освіти. Фінські випускники демонструють високий рівень знань, а батьки відзначають психологічний комфорт, який відчувають їхні діти.
Вплив оцінок на розвиток особистості
Дорослі з раннього дитинства оцінюють поведінку дитини. Маленька людина проходить усі етапи соціалізації за допомогою так званих у психології «агентів соціалізації». Ними в різний час стає сім'я, школа, позашкільні установи. Добре ставлення цих «агентів» потрібно ще заслужити, адже нерідко і в родині дитина не сприймається такою, якою вона є, не кажучи вже про школу. Відбувається безперервна оцінка особистості.
Уже в дитячому саду дитина оцінюється. З точки зору поведінки, темпераменту, контактності, роботи в колективі, здатності до навчання. Занадто активний, замкнутий, досить розвинений, чутливий тощо. І, звичайно, діти звикають до цього.
Оцінка як фактор впливу
Надалі, у школі акцент робиться на здатності до засвоєння знань, і дитина «маркується» високими або низькими оцінками. Нерідко цей досвід переноситься і на подальше життя: уже не школяр стає відмінником або «трієчником» в інституті, а на роботі - видатним співробітником або посередністю.
5-бальна система: позитиви й негативи
Що показує нам ця система згідно з поданими цифрами?
«1» - матеріал не відомий учневі або абсолютно йому незрозумілий і не засвоєний.
«2» - значна частина матеріалу не засвоєна, учень невпевнено відчуває себе під час усних відповідей, а в письмових роботах допускає грубі помилки.
«3» - знаючи основний матеріал, учень не може без підказок застосувати ці знання на практиці. Помиляється в усних та письмових відповідях.
«4» - учень засвоїв матеріал, легко відповідає на питання і може застосувати знання на практиці. В усних або письмових відповідях допускає лише незначні помилки.
«5» - відмінно орієнтується в матеріалі, упевнено відповідає на питання, може застосувати знання на практиці, в усних або письмових відповідях помилок не допускає.
Плюси цієї системи в її традиційності і звичності, вона легко сприймається і дітьми, і батьками. Гарні оцінки впливають на позитивну оцінку власної особистості дитиною.
Але є й мінуси! Складно точно оцінити знання згідно із заданими критеріями, тому вчителі нерідко використовують оцінки, яких не існує в офіційній звітності «4+», «5-» та інші. До того ж, зростання рівня знань учня не оцінюється з об'єктивної точки зору: якщо дитина допустила менше помилок порівняно з минулим разом, її оцінка не зміниться. Погані оцінки негативно впливають на самооцінку і можуть привезти до психологічної травми.
Нерідко оцінка виставляється дитині, виходячи з суб'єктивної думки вчителя: на неї може впливати поведінка учня на уроці, особисті якості, а не об'єктивні знання.
Особливості 12-бальної системи
У цій системі досягнення дитини вже більш відпрацьовані. Ураховуються різні якісні характеристики засвоєння матеріалу.
Оцінка | Характеристика | Рівень участі в навчальному процесі |
0 | Зовсім не бере участь в навчальному процесі. | Відсутній |
1 | Початковий рівень | Розрізняє і розпізнає предмет. |
2 | Початковий рівень | Поверхнево ознайомлений із предметом. |
3 | Середній рівень | Володіє матеріалом на рівні окремих елементів. |
4 | Середній рівень | Володіє матеріалом на початковому рівні. |
5 | Середній рівень | Володіє матеріалом на рівні вище початкового. |
6 | Середній рівень | Може відтворити значну частину теоретичного матеріалу. |
7 | Достатній рівень | Здатен застосувати вивчений матеріал на рівні стандартних ситуацій. |
8 | Достатній рівень | Може порівнювати, систематизувати інформацію. |
9 | Достатній рівень | Застосовує загальновідомі докази у своїй аргументації. |
10 | Високий рівень | Володіє глибокими і міцними знаннями. |
11 | Високий рівень | Уміє знаходити джерела інформації, аналізувати її. |
12 | Високий рівень | Творчо і нестандартно застосовує отримані знання. |
Оцінка «0» до уваги береться в назві системи, тому що не може відображати рівень засвоєння матеріалу, а потрібна лише для того, щоб позначити небажання дитини відповідати на питання або виконувати завдання вчителя.
Плюси - у більш об'єктивному підході до рівня знань. 12-бальна система дозволяє проаналізувати розумові здібності, участь у процесі навчання, виявити слабкі місця. Вона зменшує розрив між успішними і неуспішними учнями: усі, хто отримав від 7 до 12 балів, вважаються успішними.
Водночас ця система не усуває шкільних проблем: діти все одно можуть отримати психологічну травму через погані оцінки. Суб'єктивне ставлення вчителів як людський чинник залишається. До того ж, ця шкала важко сприймається батьками, які плутаються і часто не розуміють критеріїв оцінки.
На становлення особистості впливає саме шкільна система оцінювання, оскільки на шкільні роки припадає основний період зростання і розвитку дитини. Що ж краще: радянська 5-бальна система або сучасна 12-бальна? Яка є більш об'єктивною і менше травмує?
Ідеал поки не знайдений, але психологи відзначають 12-бальну систему як більш комфортну для дітей з точки зору адекватного оцінювання їхніх знань. Тому радимо обрати саме її.